ویکتور برگن پایان نظریهپردازی هنر
نویسنده
چکیده مقاله:
ویکتور برگن، هنرمند و عکاس انگلیسی، متأثر از فیلسوفان و نظریهپردازانی چون کارل مارکس ، زیگموند فروید ، ژاک دریدا ، میشل فوکو ، رولان بارت و ژاک لاکان ، در زمینۀ کانسپچوالآرت، نقد و نظریهپردازی هنر از شهرتی بهسزا برخوردار است. او به مناسبت برپایی نمایشگاهی از آثارش در انستیتوی هنرهای معاصر و گالری کِتلزیارد در کمبریج (1984م)، همچنین انتشار کتابی (مجموعه مقالات) با عنوان پایان نظریهپردازی هنر در 1986م کاندید جایزۀ ترنر شد. او در این کتاب «پایان نظریهپردازی هنر» را در برابر دیگر نظریهها در حوزۀ «پایان هنر» ارائه میکند که مهمترینشان نظریۀ آرتور دانتو است. علاوه بر این، مجموعه مقالاتی شامل نوشتهها، گفتگوها، نشستهای علمی و تعدادی از نظریههای هنری او که به ترتیب زمانی مرتب شدهاند، در کتابی به نام متنهای موازی نیز در سالهای اخیر به چاپ رسیده است. به نظر برگن، نظریهپردازی هنر که با شکلگیری نظام بههمپیوستۀ تاریخ هنر، استتیک و نقد در عصر روشنگری آغاز شد، در مدرنیسم متأخر به اوج خود رسید و در دورۀ معاصر پایان یافته است. بدین ترتیب، بهرغم چنین نظریهای، او خود به نوعی نظریهپردازی و نقد هنر دست میزند، زیرا هر نوع بحث نظری در باب هنر ماهیتاً از خصلت نظریهپردازی برخوردار است. از این رو، میتوان نظریۀ او را نوعی تناقضنما به شمار آورد، زیرا او خود هنرمندی است که به نقد و نظریهپردازی هنر هم مبادرت میورزد. روشن است که هرگاه اثر هنری مورد بحث قرار گیرد، خواهناخواه به بوتۀ نقد و نظر نیز گذاشته میشود. مقالۀ حاضر مروری است بر دیدگاههای او که از منظر روانشناسی فرویدی در حوزۀ کانسپچوالآرت به هنر میپردازد و شخصیت هنرمند را برآمده از ساختار طبیعی روان انسان در فرایند شکلگیری و رشد اجتماعی میبیند. برگن نه تنها نظریهپردازی هنر را در نظام بههمپیوستۀ تاریخ هنر، نقد و استتیک بیان میکند که همچنین هنر را در چرخهای از سیاست و اقتصاد قرار میدهد. بدین ترتیب، آثار هنری نیز چیزی جز برساختۀ این نظام بههمپیوسته نیستند. به نظر او آثار کانسپچوال خود بیانگر نظریهاند و به عبارتی سادهتر، اینک هنر خود به نظریه و نقد تبدیل شده است و بنابراین، نظریهپردازی هنر به شکل نظری به پایان رسیده است و در قالب آثار هنری ارائه میشود. میتوان افزود که عالم هنر را بیش از این نیازی به وجود دو طبقۀ منتقدان و نظریهپردازان نیست!
منابع مشابه
نسبت میان پایان هنر و پایان انسان از دیدگاه ژان بودریار
از منظر ژان بودریار، رویکرد پساتجدد با غلبۀ رمزگان، نشانه ها و جایگزین کردن مصرف به جای تولید، در فضای زندگی روزمره، روندی را آغاز کرده که در پی آن، نه تنها شعار فردیت انسان معاصر و ایجاد فرصت برای عرضۀ خواستهای او محقق نشده است، بلکه در این فضای اشباع شده از نشانههای رسانهای، هنر، سیاست، مذهب و اقتصاد، واقعیت بیرونی خود را به عنوان حوزههایی مجزا و انضمامی، از دست دادهاند و با مفهوم سوژه ...
متن کاملنسبت میان پایان هنر و پایان انسان از دیدگاه ژان بودریار
از منظر ژان بودریار، رویکرد پساتجدد با غلبۀ رمزگان، نشانه ها و جایگزین کردن مصرف به جای تولید، در فضای زندگی روزمره، روندی را آغاز کرده که در پی آن، نه تنها شعار فردیت انسان معاصر و ایجاد فرصت برای عرضۀ خواستهای او محقق نشده است، بلکه در این فضای اشباع شده از نشانههای رسانهای، هنر، سیاست، مذهب و اقتصاد، واقعیت بیرونی خود را به عنوان حوزههایی مجزا و انضمامی، از دست دادهاند و با مفهوم سوژه ...
متن کاملتاریخ و جامعه در مکافاتهای ویکتور هوگو
برخلاف جریان غالب در شعر قرن نوزدهم که متأثر از فضای نامطلوب سیاسی- اجتماعی آن روزگار و سرخوردگی پی در پی نویسندگان‘ شدیداً درونگرا و گریزان از واقعیت های عصر خود بود‘ مجموعه اشعار مکافاتها با تعهدی کم نظیر در متن جامعه وارد شد وکژی های آن را نقّادانه به تصویر کشید. ویکتور هوگو در ظاهر پیکان حملات خود را متوجه یک واقعه تلخ تاریخی یعنی کودتای ناپلئون سوم می نماید ولی با تأملی دقیق شعر او به مراتب ...
متن کاملپیشینه نور در معماری و وسایل روشنایی در هنر اسلامی ایران(خلاصه پایان نامه)
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملجایگاه نمادهای نجومی در هنر ایران باستان (دورۀ پیش از تاریخ تا پایان دوره هخامنشی)
غنای هنری نخستین دست ساخته های کشف شده در فلات ایران، ذهنیت تحول یافت های را نشان می دهد که بهاحتمال قوی، حاوی باورهای و عقاید محکمی است. در میان این باورها و اعتقادات، نظام نجومی بسیار قوی و پررنگ جلوه می کند. برای انسان اولیه که مجبور بود با دست خالی با عناصر طبیعی مقابله کند و زنده بماند، وضع اقلیمی و جوّی بزرگ ترین دغدغه به شمار می آمد. زمانی که کشتزار و گلّه تنها مایۀ امرارمعاش ب...
متن کاملپیشینه نور در معماری و وسایل روشنایی در هنر اسلامی ایران(خلاصه پایان نامه)
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5
صفحات 7- 22
تاریخ انتشار 2013-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023